Varsinais-Suomen keskusta ajaa Turkuun biokaasubusseja vaihtoehtona ratikalle perustellen kantaansa ekologisuudella ja edullisuudella. Biokaasuntuotanto osana kansallista ilmastostrategiaa ja kiertotalouden edistämistä on Vihreidenkin mielestä kannatettavaa.
– Bussien polttoaineeksi biokaasu ei Vihreiden mielestä ole järkevä vaihtoehto, Vihreiden Varsinais-Suomen piirin varapuheenjohtaja Ville Savonlahti linjaa.
Turun kaupungin joukkoliikenteen lausunnossa vuodelta 2013 kyllä kehutaan biokaasua erinomaisena lämmön- ja sähköntuotannossa, mutta ”bussien polttoaineena se ei ole riittävän energiatehokas ratkaisu. Kokonaistehokkuus biomassasta linja-auton käyttövoimaksi on 9 %, kun se voimalaitoksissa sähköä ja kaukolämpöä tehtäessä on 27 %.” On siis järkevämpää tuottaa biokaasulla sähköä kuin siirtää se polttoaineeksi tankkiin. Helsingin Bussiliikenne Oy on luopumassa kaasubusseista, eikä autoteollisuus enää kehitä uuden EU-normin mukaisia kaasumoottoreita – biokaasun käyttö liikennepolttoaineena on ohi.
Hinnaltaan uudet bussit olisivat toki kiskojen asentamista halvempia, mutta investointina raitiotie on ylivertainen: Se on huomattavasti busseja mukavampi ja kapasiteetiltaan moninkertainen. Se lisää kaupungin strategian mukaisesti joukkoliikenteen käyttöä ja on erinomainen tapa ohjata yhdyskuntasuunnittelua. Kiskot ovat lupaus toimivasta joukkoliikenteestä vuosikymmeniksi eteenpäin.
– Raitiotie tuo linjojen varrelle sekä asukkaiden että elinkeinoelämän kaipaamaa vakautta. Erinomaisena esimerkkinä raitiotien tuomista investoinneista kaupunkiin voi mainita Norjan Bergenin, toteaa Ville Savonlahti.
Vihreän liiton Varsinais-Suomen piirin hallitus
Lisätietoja:
varapuheenjohtaja Ville Savonlahti, p. 040 8318221