Vihreät esittää Suomen suurille kaupunkiseuduille uutta lähijunien pilottikokeilua, jolla palautetaan säännöllinen lähijunaliikenne ja vanhojen “lättähattujen” seisakkeet takaisin isoille kaupunkiseuduille. Kokeilulla tuotaisiin satoja tuhansia suomalaisia lähijunaliikenteen pariin.
Vielä 1970- ja 1980-luvuilla Suomen kaupunkiseuduilla matkustettiin lättähatuiksi kutsutuilla junilla, joista vielä monella on lämpöisiä omakohtaisiakin muistoja. Kun kaupungit täyttyivät autoista, monet vanhat lähijunaseisakkeet purettiin, mutta valmiit paikat seisakkeille jäivät jäljelle. Nyt on aika palauttaa kattava lähijunaliikenne Suomeen, Vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio sanoo.
Vihreät esittää säännöllistä lähijunaliikennettä Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan ja Lahti-Kouvolan kaupunkiseuduille. – Säännöllinen lähijunaliikenne tulee aloittaa vuoteen 2023 mennessä. Seisakeverkoston palauttaminen olisi mahdollista aloittaa näillä kaupunkiseuduilla jo tällä hallituskaudella ja saatettavissa loppuun vuoteen 2030 mennessä, Mustakallio esittää.
Myös Turun kaupunkiseutu ja iso osa Varsinais-Suomea olisi mukana kokeilussa. Varsinais-Suomessa lähijunaliikenteen palauttamiselle on hyvät edellytykset ja vanhoja seisakkeita voitaisiin palauttaa käyttöön läpi maakunnan.
Turun kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja ja vihreiden puoluehallituksen jäsen Jukka Vornanen kommentoi avausta: ”haluamme saada lähijunat kulkemaan Saloon, Loimaalle, Naantaliin ja Uuteenkaupunkiin. Uuteenkaupunkiin junayhteys aloitettaisiin heti, kunhan radan kunnostus valmistuu. Turun seudulla tuotaisiin kymmeniä tuhansia ihmisiä nopean ja sujuvan raideliikenteen pariin. Tämä auttaisi myös kaupunkiseudun päästötavotteiden saavuttamisessa.”
Lähijunaliikenteelle on kysyntää. Vuonna 2020 toteutettiin lähijunapilotti muun muassa Tampereen ja Nokian välillä. Vihreiden valtakunnallisen lähijunaliikenteen kehittämisehdotuksen valmistellut puolueen varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio tuntee hyvin Tampereen tilanteen: ”Tampereen ja Nokian pilotti osoitti, että jopa koronavuonna lähijunien käyttäjämäärä kasvoi 47 prosenttia. Kun koronakriisistä päästään yli, olisi kaupunkiseuduilla suurta potentiaalia lähijunaliikenteen kasvattamiseen. Me vihreät haluamme, että entistä useammalla suomalaisella olisi mahdollisuus matkustaa vähäpäästöisellä ja miellyttävällä tavalla, Mustakallio toteaa.”
Varsinais-Suomessa lähijunat voisivat liikennöidä oheisen kartan mukaisilla reiteillä vuosikymmenen loppuun mennessä.